måndag 30 maj 2011

En bild säger mera än tusen ord

Det är underligt, men nästan alltid är det så att då det börjar hända, så händer det massor på en gång.
Här kommer en kort sammanfattning av vad vi haft för oss de senaste dagarna:
- i torsdags var byggnadsnämndens möte och vi fick grönt ljus för vårt byggande
- på lördagen tillbringade vi många timmar på tomten. Vi hade besök av en ung man, med en ovanlig förmåga, som tror att det finns en chans att hitta vatten på tomten! "Klykan" gav klara utslag på några ställen. Till min stora förtjusning märkte jag att klykan fungerade även i mina händer, men jag måste nog testa flera gånger ännu innan jag tror...
Sen blev det att arbeta. Jag grävde grunden till lust/grillhuset, medan Henrik höll på med husgrunden. Fysiskt tungt jobb som gjorde gott för kropp och själ! Storgäddan på 4,6 kg hittade sin väg in i kassen vi hade utkastad. Till min stora förvåning var köttet fast, saftigt och gott trots att gäddan var så stor...int naa trääslo!


- på söndagen tog vi vilodag. Man ska ju inte stressa! Från Emmes Retreat kunde vi inte ändå hålla oss helt, så det blev att utforska omgivningen runt omkring lite närmare. Jag låter fotona tala för sig själv!










- Medan vi traskade längs skogsstigarna fick Henrik ett telefonsamtal. Inspektörer från Kräftans Vänkrets (KV) hade varit till tomten och granskat den och vårt arbete. De hade konstaterat att allt verkar OK hittills, men undrade om vi är medvetna om att vi fått hyresgäster; en familj med många barn på kommande?! Det hade vi inte märkt, men de är välkomna och vi hoppas de ska trivas bra med oss och inte låter sig skrämmas iväg av oljudet vi för ibland.


- Mot kvällssidan for vi till stan (=Kokkola) och körde runt till Caravan-försäljningsställen. Vi söker en gammal och billig, men ren och prydlig husvagn som vi kan stationera på tomten denna sommar.  Om nån har en sån till salu, så hör gärna av er!

- Idag, måndagen alltså, var det livligt värre på tomten: vi fick först besök av Österbottens Tidning och imorgon (troligen) får den som har tillgång till den tidningen läsa lite om Emmes Retreat i den. Då journalisten och fotografen for sin väg, kom kommunens byggnadsinspektör och sen dök en man från UPM upp. Det blev alltså mest prat denna dag, men lite arbete hann vi med ändå. Bastugrunden stod nämligen  i tur denna gång.
- på förmiddagen fick jag också samtal från fastighetsförmedlaren, som undrade om han kan visa min lägenhet på eftermiddagen åt en hugad kund. Det hade jag inget emot och just innan jag skulle styra kosan mot Vasa igen, så meddelade han att det blir affärer av! Vilken tur att det gick så snabbt att sälja! Nu blir det dock att vänta ett par veckor, eftersom husbolagets aktieägare ska informeras och ges möjlighet att lösa in mina aktier till det pris som köparen vill betala mig.
Hur som helst: från och med 1.6.2011 är jag officiellt Nedervetilbo.

UB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar